• Home
  • O mnie
    • Psychoterapeuta Kraków
    • Trener rozwoju osobistego i wykładowca
    • Bibliografia naukowa i publicystyczna
  • Psychoterapia indywidualna
  • Terapia małżeńska i par
  • Wystąpienia w mediach
  • Moje książki
  • Blog
  • Psychoedukacja
  • Poradnik antykryzysowy
  • Szkoła dobrych relacji
  • Przywództwo służebne
  • Duchowość
  • Kursy
  • Kontakt
W głowie się nie mieści
13 czerwca 2024

To się w głowie nie mieściCezary Sękalski

Praktyczny przewodnik po wewnętrznym świecie dziecka i nie tylko. Niezbędnik każdego rodzica, który chce rozumieć więcej.

Fajny film wczoraj widziałem…

„W głowie się nie mieści” (ang. „Inside Out”), taki tytuł nosi amerykański film animowany z 2015 roku wytwórni Pixar, wyreżyserowany przez Pete’a Doctera.

Opowiada o jedenastoletniej dziewczynce imieniem Riley, której życiem kieruje pięć spersonifikowanych emocji: Radość, Strach, Gniew, Odraza i Smutek. Emocje te mieszkają w centrum dowodzenia w umyśle dziewczynki i wpływają na jej reakcje na różne sytuacje życiowe.

Gdy Riley przeprowadza się wraz z rodzicami z Minnesoty do San Francisco, przeżywa kryzys adaptacyjny. Musi bowiem dostosować się do nowego środowiska. Nie jest to dla nie łatwe, tym bardziej, że piętrzą się przed nią coraz to nowe nieoczekiwane trudności.

Film eksploruje wyzwania związane z dorastaniem i zmianami w życiu. A także pokazuje, jak różne emocje współpracują, aby pomóc dziewczynce poradzić sobie z nowymi doświadczeniami.

Film jest znakomity. Nic dziwnego, że został bardzo dobrze przyjęty przez krytyków i widzów. Zdobył między innymi Oscara, Złoty Glob i nagrodę BAFTA za najlepszy film animowany.

Psychologia na ekranie

To jednak, co najbardziej w tym filmie urzekło mnie, psychoterapeutę, to że wykorzystano w nim kilka kluczowych koncepcji psychologicznych. Mogą one pomóc widzowi zrozumieć działanie ludzkich emocji i umysłu.

Zresztą już sam polski tytuł: „W głowie się nie mieści” jest podwójnie znaczący. Nie oznacza bowiem tylko, że przedstawiona historia jest niezwykła i ekscytująca, choć to prawda. Potwierdza jednak także to, że człowiek, to nie tylko rozum.  A emocje oraz kluczowe wspomnienia mają ogromny wpływ na ludzkie postrzeganie rzeczywistości i bieżące zachowanie.
W kwestii emocji autorzy scenariusza posiłkują się teorią Paula Ekmana. Film przedstawia bowiem pięć z sześciu uniwersalnych emocji zidentyfikowanych przez tego psychologa. Są to: radość, smutek, strach, gniew i odraza. Szósta emocja to zaskoczenie, tej nie uwzględniono w filmie.
Ważnym elementem historii jest ukazanie konwersji pamięci krótkotrwałej na długotrwałą. Mamy zatem przedstawienie, jak ważne wspomnienia Riley są przekształcane w pamięć długotrwałą podczas snu. A wtedy znaczące wydarzenia dnia mogą stać się częścią matrycy emocjonalnej człowieka, która sprawia, że w podobnych sytuacjach zachowujemy się tak samo.

Od czego zależy nasz styl reagowania?

Przykładowo nasza pierwsza reakcja na wyzwanie życiowe (mobilizacja albo chęć ucieczki) może pojawiać się automatycznie niemal poza naszą świadomością. A źródłem takiego zachowania nie jest w pierwszym rzędzie jakaś pogłębiona intelektualna refleksja nad naszymi możliwościami, ale nasze dotychczasowe doświadczenia, które nas ukształtowały.  One wpływają na to, czy wyzwanie odruchowo kojarzy nam się z okazją do osiągnięcia kolejnego sukcesu, czy raczej bardziej dominujący jest strach przed kolejną porażką…

Film odnosi się także do koncepcji adaptacyjności ewolucyjnej. Ilustruje bowiem, jak w przypadku stresu strach i złość mogą aktywować mechanizmy walki lub ucieczki.
Wszystkie wymienione koncepcje psychologiczne są zintegrowane w fabułę filmu. Bardzo plastycznie pokazują, jak emocje wpływają na percepcję świata, pamięć, decyzje i zachowanie. Sprawia to, że film „W głowie się nie mieści” jest nie tylko dobrą rozrywką (fabuła jest naprawdę wciągająca i pełna zwrotów akcji!), ale także edukacyjnym wprowadzeniem do psychologii emocji.

Pięć wysp wspierających

Bardzo istotny w filmie jest obraz pięciu wysp wspierających. Odnosi się on do teorii rozwoju osobowości.

Wyspy reprezentują różne aspekty charakteru Riley, które są kształtowane przez jej doświadczenia i wspomnienia. Każda wyspa symbolizuje ważną część jej tożsamości, taką jak: rodzina, uczciwość, przyjaźń, zabawa i pasja (w tym przypadku do hokeja).
Wyspy napędzane są przez pamięci rdzeniowe, które są kluczowymi wspomnieniami definiującymi osobowość Riley. To odzwierciedla prawdę psychologiczną, że nasze najważniejsze wspomnienia mają trwały wpływ na naszą osobowość.
Wyspy osobowości w filmie są metaforą dla tego, jak nasze doświadczenia i emocje kształtują naszą tożsamość i zachowanie. Są one centralnym elementem fabuły.

Praktyczne wnioski

Z koncepcji tej można wyciągnąć ważną inspirację dla procesu wychowania. Z tej perspektywy stanowi ono bowiem metodyczne dostarczanie dziecku takich doświadczeń, które w przypadku przyszłego zderzenia z różnymi przeciwnościami pozwolą sięgnąć do zakodowanego w pamięci potencjału.

Skoro bowiem nasze pozytywne wspomnienia i doświadczenia kształtują naszą osobowość i zachowanie, trzeba mieć ich wystarczając dużo, aby móc skutecznie działać w przypadku różnych życiowych wyzwań.

Aby zatem nad sobą pracować, trzeba gromadzić doświadczenia, które są pozytywne i mogą stanowić nasz ważny potencjał na przyszłość. Może to pomóc odkryć nasze talenty, pasje i napęd, który będzie nas skutecznie zasilać w odkrywaniu swojego powołania, preferencji zawodowych jak i budowania trwałych i satysfakcjonujących relacji.

Nie zawsze jednak mamy tych pozytywnych doświadczeń pod dostatkiem. Jeśli w naszym działaniu i interakcjach społecznych napotykamy na jakieś blokady i słabości, warto dokopać się do ich źródeł. Nieraz tkwią one w negatywnych doświadczeniach z dzieciństwa. Czasem odpowiedzialny za nie jest tzw. zimny chów. Trzeba je zatem nazwać, opisać i przepracować, aby przestały mieć na nas zgubny wpływ. Sprzyja temu podjęcie procesu psychoterapii.

Niszczenie i budowanie

W filmie każda wyspa osobowości jest napędzana przez pamięć rdzeniową. Jest ona kluczowym wspomnieniem definiującym osobowość Riley. To pokazuje, jak pewne momenty w naszym życiu mają trwały wpływ na to, kim jesteśmy.
Upadek wysp symbolizuje, jak negatywne zmiany w życiu mogą wpływać na naszą osobowość. Negatywny wpływ na nas mogą mieć też doświadczenia traumatyczne. Mogą one pozbawiać nas solidnych podstaw i fundamentów, na których można oprzeć się w trudnych chwilach.

Jednak film również pokazuje także dobrą stronę plastyczności neuronalnej. Bo w sprzyjających warunkach osobowość na szczęście może się odbudować i adaptować do nowych okoliczności.
W miarę dorastania Riley, jej wyspy osobowości ewoluują. Odzwierciedla to rosnącą złożoność emocji i osobowości w procesie dojrzewania.
Film pięknie podkreśla kluczowe znaczenie rodziny w procesie wychowania i kształtowania osobowości. Upadek i odbudowa wyspy rodzinnej podkreśla, jak ważne są relacje rodzinne i przyjacielskie dla naszej tożsamości i dobrostanu emocjonalnego.
Można zatem powiedzieć, że film „W głowie się nie mieści” używa metafory wysp osobowości, aby pokazać, że nasze emocje i doświadczenia są integralną częścią tego, kim jesteśmy. I jak ważne jest dbanie o nasze zdrowie emocjonalne.

Najważniejsze sceny

Dla mnie najważniejsze sceny w filmie to właśnie te związane z wyspami osobowości. Ukazują one zarówno znaczenie wspomnień dla osobowości Riley, jak i wpływ, jaki mają na jej życie.
W filmie pokazano, jak każda z wysp osobowości powstaje z kluczowych wspomnień dziewczynki.
Z kolei sceny, w których wyspy zaczynają się rozpadać, ilustrują trudności, z jakimi młoda osoba zmaga się po przeprowadzce i jak emocje wpływają na jej zachowanie.
Ważnym elementem fabuły jest podróż Radości i Smutku, które starają się wrócić do centrum dowodzenia, aby przywrócić równowagę w umyśle Riley. Ich podróż przez różne rejony umysłu pokazuje, jak emocje współpracują ze sobą.
Z kolei scena, w której wyspy są odbudowywane, symbolizuje zdolność Riley do adaptacji i rozwoju. A także pokazuje, że zmiany są naturalną częścią życia i dorastania.

A 12 czerwca 2024 w polskich kinach odbyła się  premiera drugiej części filmu.

FacebookLinkedIn
Share

Psychoedukacja

dr Cezary Sękalski
Psychoterapeuta, trener rozwoju osobistego, teolog duchowości. Specjalizuje się w terapii indywidualnej w nurcie psychodynamicznym i poznawczo-behawioralnym oraz w pracy z parami i rodzinami w nurcie systemowym i integratywnym.

You might also like

Myślenie tunelowe
30 maja 2025
Załamanie psychiczne
29 maja 2025
Papież Franciszek: świętość jest czuła
26 kwietnia 2025


  • Zapraszam do kontaktu

    kom.: 662 050 188

    Jeśli nie mogę odebrać, proszę o smsa.

    Nr konta:
    51 1020 2892 0000 5102 0576 3034

    Możliwa płatność Blikiem

    Formularz kontaktowy:

    • Najpopularniejsze pozycje na stronie

      • Zimny chów i dzieci - 24 408 views
      • Depresja i duchowość - 22 610 views
      • Mężczyzna – jak nim być? - 21 341 views
      • Toksyczna miłość – jak ją pokonać? - 14 758 views
      • Wolność serca wg świętego Pawła - 10 105 views
      • Kryzys w rodzinie - 10 078 views
      • Psychologia i duchowość w sojuszu - 9 973 views
      • Zakochani i ich listy. Bień 1920 - 9 555 views
      • Plotka czyli słowo zabija albo daje życie - 8 798 views
      • Miłość według ks. Karola Wojtyły - 8 313 views
      • Znaki zodiaku a osobowość - 7 955 views
      • Więzi w małżeństwie, jak je budować? - 6 470 views
      • Zdrowie psychiczne a duchowość - 6 112 views
      • Psychoterapia osób duchownych i zakonnych - 5 969 views
      • Rutyna w małżeństwie - 5 916 views
      • Nadzieja – jak ją w sobie obudzić? - 4 993 views
      • Potrzeby psychiczne a bieda - 4 773 views
      • Zakochanie, czyli chemia miłości - 4 606 views
      • Aborcja – krajobraz po - 4 571 views
      • Kryzys półmetka - 4 254 views
      • Siła słabości i porucznik Columbo - 4 251 views
      • Slow life – remedium na nadmierny pęd życia - 4 238 views
    • Znajdź mnie na Facebooku

      Szkoła Dobrych Relacji
    • Tagi

      Cezary Sękalski (17) coaching (16) depresja (19) dojrzałość (20) duchowni (18) duchowość (37) film (14) kobieta (12) konflikt (17) kryzys (45) kryzys małżeński (15) lęk (10) małżeństwo (21) mistrzowie (19) miłość (15) motywacyjne (29) motywujące (27) ojcostwo (12) polecane lektury (15) powołanie (34) praca (19) praca nad sobą (53) przebaczenie (10) przemoc (12) psychologia i duchowość (28) psychoterapeuta kraków (32) psychoterapeuta małżeński kraków (19) psychoterapia (31) psychoterapia i duchowość (12) psychoterapia kraków (43) psychoterapia par kraków (19) relacje (34) rozwój osobisty (31) seks (12) seksualność (14) sens (16) stres (13) terapia par (12) terapia rodzin (11) trauma (11) uzależnienie (10) wolność (18) wychowanie (25) wywiad (26) żałoba (11)

    • Home
    • O mnie
      • Psychoterapeuta Kraków
      • Trener rozwoju osobistego i wykładowca
      • Bibliografia naukowa i publicystyczna
    • Psychoterapia indywidualna
    • Terapia małżeńska i par
    • Wystąpienia w mediach
    • Moje książki
    • Blog
    • Psychoedukacja
    • Poradnik antykryzysowy
    • Szkoła dobrych relacji
    • Przywództwo służebne
    • Duchowość
    • Kursy
    • Kontakt
    2015 © Copyright Cezary Sękalski Psychoterapia. Designed by Webdawid